Ludzie się różnią

 

1.     Rozmowa na temat tego, w jaki sposób jesteśmy do siebie podobni - kolor skóry, wzrost, wiek,(jeżeli mówimy o dzieciach ze swojej grupy ) język, kraj w którym żyjemy, ta sama grupa „Słoneczka”, w której się spotykamy

2.      Rodzic  prosi dziecko/dzieci, aby narysowały swoje portrety. Sam też rysuje swój portret. Następnie zawiesza prace na ścianie lub kładzie na stole. Dzieci z rodzicem porównują swoje prace - opowiadają, jakie widzą podobieństwa, a jakie różnice.

3.      Poszukiwanie różnorodności w wyglądzie ludzi - pomimo tylu cech wspólnych, jednak się różnimy. Dzieci wymieniają cechy, którymi różnimy się - kolor oczu, kolor włosów, długość włosów, wzrost, waga, wiek, ulubiony kolor, posiadanie rodzeństwa itd.

Zwrócenie dzieciom uwagi na to, że ludzie nie muszą mieszkać w odległych zakątkach świata, mieć innego koloru skóry czy nawet mówić w innym języku, aby się od siebie różnić, ponieważ żyjemy razem, a jednak wiele nas różni.

4.      Słuchanie tekstu Świat bez różnic M. Kmak.

Wyobraź sobie świat bez różnic. Wszyscy jesteśmy jednakowi, podobni do siebie jak dwie krople wody. Mówimy tym samym językiem, taką samą barwą głosu. Mamy jednakowy kolor skóry, oczu i włosów. Nasze ubrania, domy i samochody są identyczne. Nawet rośliny i zwierzęta niczym się od siebie nie różnią. Wszystko jest takie samo, łącznie z naszymi uczuciami.

- Czy chciałbyś żyć w takim świecie?

- Z kim przyjaźniłbyś się?

- Jak poznałbyś swoją mamę i tatę?

Wyobraź sobie teraz świat, który Cię otacza. Ludzie różnią się od siebie, mówią różnymi językami, inną barwą głosu, ich kolor skóry, oczu i włosów jest odmienny. Domy dookoła mają ciekawe formy i kształty, a pojazdy są różnych typów, kolorów                          i marek.

Zwrócenie uwagi , że ludzie nie różnią się tylko wyglądem, ale także wychowaniem, majątkiem, kulturą, pracą, marzeniami i językiem, którym się posługują

 

Zabawy grafomotoryczne w plenerze

Wyjście na zewnątrz.

1.Szukanie patyczków różnej grubości. Porównywanie ich grubości i długości. Określanie, kto ma największy patyk, a kto najmniejszy itp.

2. Zabawy w piaszczystym miejscu (może to być piaskownica lub piaszczyste podłoże). Dziecko przy użyciu zebranych patyków rysuje różne wzory, również płynne wzory przypominające tradycyjne szlaczki. Zwracanie uwagi na grubość kreski, jaka powstaje przy rysowaniu danym patykiem. Zmazywanie narysowanych elementów przy pomocy buta lub bokiem patyka.

3. Rysowanie kamykami.

4. Zabawy na podłożu asfaltowym. Rysowanie kredą dowolnych wzorów.

5. Rysowanie kredą postaci ludzkiej, zwracanie uwagi na podstawowe części ciała człowieka.

6. Zabawa Komórki do wynajęcia.

Na asfalcie dzieci rysują niewielkie koła, takiej wielkości, żeby mogły w nich stanąć. Jedna osoba nie rysuje koła. Dzieci stają w narysowanych kołach, są to „komórki”. Osoba, która nie ma swojej „komórki” woła „komórki, komórki do wynajęcia”. Wtedy dzieci zamieniają się miejscami, a osoba, która nie miała swojej „komórki”, próbuje zająć inną. Znowu jedna osoba zostanie bez „komórki”, wtedy ta wolna osoba wypowiada hasło zabawy, ponownie dzieci zamieniają się miejscami.

7. Rysowanie jednej gry w klasy – Chłopek.

Rodzic wyjaśnia zasady gry. Wszystkie dzieci próbują pokonać tor gry według ustalonych zasad, skacząc na jednej nodze na pojedynczych polach lub na dwóch nogach na polach podwójnych. Ćwiczenie umiejętności płynnego skakania.

 

 Dla chętnych dzieci:

- Piosenka „Prawa dzieci”

https://www.youtube.com/watch?v=zwS_J432Skc 

- Taniec dla dzieci Gumi miś

 

https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4