Eksperymenty z wodą

 

1.Rodzic prosi dziecko o rozwiązanie kilku zagadek.

Prawidłowa i jedna odpowiedź będzie wskazówką do tematu dzisiejszej rozmowy.

Zwykle się rozlewa, leje,

czasem jak kamień twardnieje.

Bez niej trawy usychają,

a zwierzęta umierają. (woda)

Służy do mycia,

służy do picia,

bez niej na Ziemi

nie byłoby życia (woda)

Raz pływa sobie, to znów w obłok się zmienia. A wszystko w zależności od stanu skupienia.

Chodzi w nas, myje nas, poi ludzi, pole, las. Zwykle się rozlewa, leje.

Czasem jak kamień twardnieje, Bez niej trawy usychają, Zwierzęta i ludzie umierają (woda)

Dzisiaj będziemy rozmawiać o wodzie. Rodzic pyta dziecko:

· jaki kolor ma woda np. w szklance, w butelce?

· jakim kolorem na mapach zaznaczone są miejsca gdzie jest woda?

· jak się one nazywają?

Prosi, by popatrzyły na globus i powiedziały:

· czy niebieskich miejsc na nim jest dużo, czy mało?

· co to oznacza?

 

 2. Badamy właściwości wody.

- Oglądanie wody w dzbanku, zwrócenie uwagi na jej kolor

woda jest bezbarwna.(nie ma koloru)

-  Rozlanie wody do szklanek/kubeczków. Dziecko wącha wodę i określa jej zapach

woda jest bezwonna. (nie ma zapachu)

- Smakowanie wody. Dziecko określa, jaki jest smak wody

- woda nie ma smaku.

 

3.Rozmowa na temat znaczenia wody dla życia człowieka, roślin i zwierząt.

Zwrócenie uwagi na to, że woda niezbędna jest dla życia roślin i zwierząt,

gdyby one zginęły z powodu braku wody, człowiek nie miałby picia, ale również pożywienia.

 

4. Zabawa  matematyczna ze sznurkiem/ wstążką itp.:

Wyobraź sobie, że Rekin uwięził Złotą Rybkę i  wypuści tę  Złotą Rybkę pod  jednym warunkiem,  

kiedy wykonasz wykonają określone zadania:

  • położysz sznurek przed sobą,
  • położysz sznurek za sobą,  
  • nad głową
  • przełożysz sznurek pod nogą,
  • odwzorujesz ze sznurka figurę przedstawioną / narysowaną przez rodzica.
  • Po ułożeniu dziecko wodzi  palcem po sznurku, nazywa znane figury.

Świetnie Ci poszło!

Rekin  może  uwolnić Złotą Rybkę. Z radości wszystkie rybki tańczą  „Woogie- boogie”

 

5.Zabawa ze śpiewem „Woogie- boogie”. Utrwalenie stron: prawa, lewa.

Śpiewając dziecko wykonuje ruchy zgodne z treścią piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=KeKgAM3oUVc

 

6..Ćwiczenia grafomotoryczne „Fale”.

Rodzic rysuje ołówkiem fale, a dziecko poprawia flamastrem lub kredką.

Karty pracy dla chętnych dzieci

fale1.jpgfale_szlaczki.jpgpol_pl_Kolorowy-start-5-i-6-latki-Karty-pracy-cz-2-10925_2.pngSzlaczki 17.jpg

 

 przygotowała: p. Ania Brach