Temat dnia: „Praca rolnika”

 

Dzień dobry! Witam Was Kochani! Dziś nasze zabawy będą dotyczyć pracy rolnika oraz tego, co dają nam zwierzęta wiejskie. Na początek zapraszam Was jednak do krótkiej zabawy relaksacyjnej. Będzie to „Pogodowy masażyk”. Usiądźcie wygodnie z Rodzicami i poproście, aby troszeczkę pomasowali Wasze plecki.

Zabawa integracyjna „Pogodowy masażyk” – wyciszenie, odprężenie, stwarzanie okazji do interakcji na linii rodzic-dziecko. 

Pogodowy masażyk  (Dominika Góra)

Pewien wiosenny dzień powitał wszystkich pięknym słońcem, które świeciło od samego rana (rysowanie okręgów otwartą dłonią na plecach dziecka). Było bardzo jasno i coraz cieplej (okręgi rysowane coraz szybciej). Na niebie gdzieniegdzie pojawiały się małe białe chmurki (rysowanie małej chmurki jednym palcem). Mijały godziny i około południa na niebie zaczęły kłębić się ciemne chmury. Było ich coraz więcej i więcej (rysowanie dużej chmury jednym palcem). W pewnym momencie zaczął padać deszcz. Najpierw delikatne kropelki cicho stukały o dachy domów i parasole ludzi przechadzających się po parku (delikatne stukanie opuszkami palców po całych plecach, z góry na dół). Deszcz stawał się coraz silniejszy. Krople były coraz cięższe (coraz mocniejsze pukanie opuszkami palców). Na szczęście nie trwało to długo i po chwili deszcz zelżał. Kropelki znów były małe i delikatne (delikatne stukanie opuszkami palców po całych plecach). Po kilku minutach przechodnie mogli złożyć parasole. Wiatr przegnał chmury („zamiatanie” palcami w prawo i w lewo lub głęboki wdech powietrza i dmuchnięcie w kark). Na niebie znów pojawiło się jasne słońce, które świeciło już do końca dnia (rysowane okręgów płaską dłonią). Wieczorem, gdy zrobiło się ciemno i temperatura się obniżyła, pojawił się delikatny biały puch. Wyglądał, jakby ktoś trzepał poduszki i wysypywał z nich pierze. To jednak były najprawdziwsze. śniegowe płatki. Dzieci nie mogły zasnąć i patrzyły na taniec śnieżynek jak zaczarowane, wspominając zimowe wieczory (śnieżynka narysowana paluszkiem według własnego pomysłu). Ten dzień był naprawdę niezwykły, jak na kwiecień plecień przystało. 

 

Czy wiecie czym zajmuje się rolnik? Posłuchajcie wiersza, a następnie obejrzyjcie ilustrację w książce. Opowiedzcie, jakie czynności wykonuje się na wsi?

 

WIERSZ

 

„Praca rolnika”-zapoznanie dzieci z praca rolnika na podstawie nagrania wiersza A. Giełczyńskiej „Gospodarz” czytanego przez nauczyciela  oraz ilustracji do obejrzenia w domu:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_5_4/mobile/index.html#p=68

 

Dowiedzieliśmy, że praca rolnika jest bardzo ciężka, ale i bardzo ważna. Gdyby nie opiekował się zwierzętami, nie mielibyśmy wielu produktów, które dzięki nim otrzymujemy. Czy wiecie jakie to produkty? Obejrzyjcie prezentację i spróbujcie zapamiętać, jakie korzyści płyną z hodowli zwierząt gospodarskich.

„Co nam dają zwierzęta”- oglądanie prezentacji połączonej z piosenką, zapoznanie dzieci z produktami, które otrzymujemy dzięki zwierzętom gospodarskim i pracy rolnika.

https://www.youtube.com/watch?v=8E5JeRPT4E4 

 

Wiemy już, jakie produkty otrzymujemy dzięki zwierzętom. Sprawdźcie, czy macie je w domu? Ser, mleko, a może wełniany sweterek? Jeśli macie w lodówce mleko, to dobrze się składa, ponieważ kolejna propozycja to właśnie eksperyment z mlekiem.

„Kolorowe mleko”- zabawa badawcza, rozbudzanie zainteresowań dzieci otaczającym światem.

Do przeprowadzenia eksperymentu potrzebujemy:mleko, talerz, płyn do mycia naczyń, barwniki, małą łyżeczkę i patyczki kosmetyczne. Na duży talerz wlewamy mleko, tak aby pokryło całą jego powierzchnię. Dodajemy stopniowo barwniki spożywcze w różnych kolorach (można też wykorzystać wodę zabarwioną bibułą lub rozpuszczone w wodzie barwniki np. takie do barwienia pisanek). Obserwujemy jak barwniki na powierzchni mleka łączą się ze sobą i powstaje tęczowa tafla. Namaczamy patyczki w płynie do naczyń i delikatnie dotykamy powierzchni mleka-barwniki zaczną wirować tworząc barwne widowisko!

Jak to działa? Otóż, mleko ma w sobie tłuszcz, który boi się płynu do naczyń (płyn do naczyń rozbija cząsteczki tłuszczu) dlatego od niego „ucieka”. Dzięki temu barwniki zaczynają rozpływać się i wirować na powierzchni mleka. To samo zjawisko możemy zaobserwować używając zamiast barwników pieprzu. Posypujemy taflę mleka pieprzem i dalej postępujemy tak samo jak z barwnikami. Ale uwaga! W tym przypadku trzeba postępować bardzo ostrożnie, ponieważ pieprz ma działanie drażniące (może spowodować „atak kichania”, a pieprz w oku to bardzo niemiłe doświadczenie). 

eksperyment z mlekiem.jpg

 

A teraz zapraszam do zabawy ruchowej. Pokażcie, jak chodzą zwierzątka?

Zabawa ruchowa przy muzyce „Jak chodzą zwierzątka?”-naśladowanie zaproponowanych ruchów.

https://www.youtube.com/watch?v=Ma-2i7U-t5w

 

Kolejna propozycja to zabawa z literkami:

Zabawa manipulacyjna „Jakie zwierzę, taka literka”- lepienie liter z plasteliny, rozwijanie motoryki małej.

Do przeprowadzenia zabawy potrzebna będzie plastelina. Przebieg zabawy: Rodzic podaje nazwy różnych zwierząt, które mieszkają na wsi. Zadaniem dziecka jest określić na jaką literę rozpoczyna się nazwa zwierzęcia. Następnie wykorzystując plastelinę, tworzy literę. Jeśli nie macie w domu plasteliny możecie po prostu zapisać literkę na kartce papieru.

literki.jpg

 

Na koniec proponuję Wam zabawę konstrukcyjną. Na pewno macie w domu klocki. Spróbujcie z nich zbudować zagrodę dla zwierząt.

Zabawa konstrukcyjna „Wiejska zagroda”- budowanie z dostępnych zw domu kloców; rozwijanie wyobraźni przestrzennej.

zalacznik1.4.jpg

 

Dla chętnych zamieszczam link do gry w sylaby. Spróbujcie odgadnąć ile sylab mają wyrazy. (Gra pochodzi z portalu „Bliżej Przedszkola”).

https://learningapps.org/watch?v=pmrdyinyt21 

 

Życzę dobrej zabawy! Miłego dnia!

Przygotowała:

Magdalena Augustyn

 



 

 

Witam Was kochane Pszczółki! Na początek ważny komunikat. Razem z panią Madzią chciałybyśmy Was zaprosić ponownie na rozmowę na skypa. Spotkanie rozpocznie się o godz.10.30 w piątek. Pamiętajcie, że znajdziecie nas pod nazwą: baśniowe.pszczółki mielec. Dziękujemy za zdjęcia z Waszymi pracami!

 

1.     Na początek, coś muzycznego :

 

https://www.youtube.com/watch?v=fKECl8F-rCY

 

2.     A teraz wysłuchajcie bajki:

 

SŁUCHOWISKO

 

 

 

 

 

3.     Eksperyment „Kolorowe bańki mydlane”- do tego ekperymentu potrzebne nam będą:

 

·       woda, szklanki, rurki

 

·       barwniki spożywcze w różnych kolorach bądź farbki

 

·       płyn do naczyń, tacka

 

Na początek kładziemy nasze szklanki na tacce, wlewamy do nich wodę, barwniki bądź farbki oraz płyn do naczyń i delikatnie wszystko mieszamy za pomocą rurek. Później dmuchamy w tak przygotowaną miksturę. Zobaczcie jakie bańki nam powstają. To wspaniała zabawa, bawcie się dobrze!

 

1.jpg2.jpg

 

4.     Zabawa integracyjna „Domowe kalambury” – kochani proponuję Wam wspaniałą zabawę dla całej rodziny. Wymyślajcie hasła, powiedzonka bądź wyrazy i spróbujcie je pokazać pozostałym osobom!

 

 

 

5.     Zabawa matematyczna „Matematyczne zadania”- do tej zabawy potrzebne nam będą: 2 słoiki, łyżka, kasza/groch/ryż- w zależności od tego co macie w domu.Rodzic prosi dziecko, aby nasypało ryżu, bądź kaszy do słoików (przy okazji ćwiczymy koordynację oko-ręka). Następnie porównujemy zawartość i pytamy się gdzie jest więcej/mniej kaszy.

 

Przykładowe polecenia:

 

  • Podziel kaszę w ten sposób aby w jednym słoiki było jej więcej, a w drugim mniej.
  • Podziel kaszę w ten sposób, aby w jednym słoiku było jej bardzo dużo a w drugim bardzo mało
  • Podziel kaszę w ten sposób, aby w każdym słoiku było jej po tyle samo.

 

 

 

1.jpg

 

6.     A na koniec karta pracy dla chętnych:

 

głoska 2.jpg

 

 

 

Przygotowała: I. Miłoszewska