„ MÓWI SIĘ, ŻE UCHO JEST TYLKO BRAMĄ DO TEGO,
CO SŁYSZYMY,
BO SŁYSZYMY MÓZGIEM…”
Jakiś czas temu byłam na szkoleniu „Zaburzenia przetwarzania słuchowego..” – bardzo dużo ciekawych i użytecznych w praktyce pedagogicznej informacji się dowiedziałam…
Ale cóż to jest to „przetwarzanie słuchowe” ???
Aby zacząć mówić o przetwarzaniu słuchowym należy na początku rozróżnić pojęcia: SŁYSZENIE i SŁUCHANIE
SŁUCH to zmysł, z fizjologicznego punktu widzenia ucho przyjmuje fale dźwiękowe, jest to zdolność wrodzona, o ile nie są uszkodzone fizyczne struktury.
SŁUCHANIE to zachowanie, w którym uwaga skierowana jest na to, czego słuchamy. Jest to zdolność wyuczona.
Można więc słyszeć, ale nie słuchać… zastanówmy się – często tak bywa..-)
Przetwarzanie słuchowe – czym więc ono jest….
Aktywne, świadome słuchanie ma związek z rozumieniem znaczenia odebranych informacji słuchowych i zależy również od asymetrii czynnościowej półkul mózgowych, właściwego przekazywania informacji słuchowej przez połączenia międzypółkulowe oraz od funkcji poznawczych, takich jak uwaga i pamięć słuchowa[i].
Słyszenie to proces aktywny, to wieloetapowe i interaktywne procesy przetwarzania informacji akustycznej – analiza na poziomie zmysłowym oraz analiza na poziomie znaczeniowym i gramatycznym[ii]
Słyszenie determinuje prawidłowa budowa i fizjologia narządu słuchu oraz różnorodność bodźców dźwiękowych płynących do ucha z otoczenia[iii]. Zaraz po urodzeniu noworodek wykazuje odruchy i reakcje na dźwięki głośne i ciche, dziecko odwraca głowę
w stronę źródła dźwięku. Układ słuchowy dziecka musi się jednak rozwinąć – małe dziecko słyszy bowiem dźwięki, lecz nie potrafi ich rozpoznać, a tym samym zrozumieć. Dopiero pod wpływem gromadzonych bodźców percepcyjnych wykształcają się w korze mózgowej szlaki słuchowe, dzięki którym słyszany dźwięk staje się zrozumiały, zidentyfikowany i zapamiętany[iv]. Jest to podstawą do rozwoju mowy.
W procesie uczenia się języka słyszenie staje się podstawą rozumienia, a przez to bazą do rozwoju mówienia. Małe dziecko odwraca się , gdy słyszy głos matki (słyszenie i słuchanie), macha na „do widzenia”(rozumienie), na długo zanim nauczy się wymawiać słowa: „pa,pa” (mowa)[v].
Co jednak, gdy słyszy a nie rozumie? Słyszy a nie słucha..?
Mówimy wtedy o zaburzeniach przetwarzania słuchowego.
Jeżeli po wykonanych badaniach audiologicznych słuchu lekarz stwierdza, że słuch dziecka jest prawidłowy –„ dziecko słyszy dobrze” ( najczęściej tak jest) to uszkodzenie całego procesu przetwarzania jest możliwe w wyższych partiach słuchowych CUN.
Objawy zaburzeń przetwarzania słuchowego – niezdolność do:
- rozumienia mowy,
- rozumienia mowy np. w hałasie,(w dużej grupie w przedszkolu, ale w domu jest ok.)
- rozumienia mowy zniekształconej, niewyraźnej
- krótki czas utrzymania uwagi, szybka męczliwość (to dzieci, które nie mogą się skupić na słuchaniu bajki itp.)
- trudności w lokalizacji dźwięku
- nadwrażliwość słuchowa – przy narażeniu na hałas dzieci te zatykają uszy, przeszkadza im dźwięk
- problem ze zrozumieniem dłuższych wypowiedzi lub skomplikowanych instrukcji słownych pomimo uważnego słuchania
- problem ze zrozumieniem informacji – dzieci proszą o powtórzenie
- dzieci te mogą wolno reagować na informacje słuchowe - tak jakby potrzebowały więcej czasu – odroczone odpowiedzi, długo się zastanawiają nad odpowiedzią
Dzieci ze stwierdzonymi zaburzeniami słuchu w sytuacji 1:1 (sam na sam
z nauczycielem, rodzicem, terapeutą) funkcjonują zupełnie prawidłowo,
ich funkcjonowanie znacznie się pogarsza na tle hałasu, szumu, w większej grupie!
Jakie mogą być przyczyny?
Przyczyn można dopatrywać się pośród czynników zewnętrznych, jak i również uwarunkowań genetycznych. Mogą to być:
- WYSIĘKOWE ZAPALENIE UCHA ŚRODKOWEGO (podkreślam to, bo to jedna
z najczęstszych przyczyn u dzieci!!!!)
- częste drenaże ucha
- wcześniactwo
- niedotlenienie w czasie porodu
- zapalenie opon mózgowych
- urazy głowy, nowotwory, inne uszkodzenia
- predyspozycje genetyczne – dysleksja
- opóźnienia i zaburzenia w dojrzewaniu CUN[vi]
Najczęściej występującą przyczyną u dzieci są niedosłuchy przewodzeniowe powodujące tymczasowe ograniczenie słyszenia (tj. np. gdy ucho zewnętrzne lub środkowe funkcjonuje nieprawidłowo). Ale przez co.. a no przez jakiś uraz, zablokowanie woskowiną, jakimś ciałem obcym – np. owadem, koralikiem itp. , infekcją ucha, uszkodzeniem błony bębenkowej lub deformacją genetyczną. Dlatego też warto się tu przyjrzeć jak dbamy o uszy dzieci, czy zwykły katar, alergia nie powoduje czasem gromadzenia się w uchu środkowym płynu, który upośledza działanie tego jakże ważnego zmysłu…Także zapalenia i przerost migdałków może być przyczyną upośledzenia działania słuchu…
Najważniejsza jest wnikliwa obserwacja, badania u otolaryngologa, audiologa, a w razie występowania wyżej wspomnianych problemów u dzieci przechodzących przewlekłe wysiękowe zapalenie ucha środkowego zaleca się diagnostykę i późniejszą rehabilitację wyższych funkcji słuchowych.
BARDZO PROSZĘ RODZICÓW O ROZWAGĘ
I ZAINTERESOWANIE TEMATEM!!!
mgr Anna Obłudek
nauczyciel wychowania przedszkolnego, logopeda
[i]Beata Mierzejewska, Przetwarzanie słuchowe i jego zaburzenia – FORUM LOGOPEDY NR 20 (Lipiec 2017) –
tamże szerzej o lateralizacji słuchu – za co która półkula jest odpowiedzialna
[ii] A. Stojak, A. Kaczyńska „ Zaburzenia przetwarzania słuchowego jako nowe spektrum zaburzeń na poziomie CUN. Diagnoza i terapia” – szkolenie Instytut Edukacji Logopedycznej.
[iii]O. Przybyla, K. Kasica – Bańkowska „Wychowanie słuchowe małego dziecka” w: WCZESNA INTERWENCJA LOGOPEDYCZNA
[iv] tamże
[v]tamże
[vi] A. Stojak, A. Kaczyńska „ Zaburzenia przetwarzania słuchowego jako nowe spektrum zaburzeń na poziomie CUN. Diagnoza i terapia” – szkolenie Instytut Edukacji Logopedycznej.