Ćwiczenia przygotowujące narządy mowy do wymowy głoski [sz] i [ż]. 1. Głoska [sz]/[ż] żucie brzegów języka zębami trzonowymi (rozciąganie języka) zabawa w konika - kląskanie przesyłanie całusków (całujemy kolejno każdy paluszek, potem dmuchamy na niego i przesyłamy ten całusek kolejno: mamie, tacie, bratu, siostrze, babci, dziadkowi itp.) 2. Głoska [sz]/[ż] zabawa w "mycie ząbków" (dotykamy czubkiem języka zębów górnych po ich WEWNĘTRZNEJ stronie) naśladowanie mlaskania zabawa w "rybkę" (robimy z warg rybi pyszczek, na zmianę zamykamy go i otwieramy, jak rybka, która "pije wodę") 3. Głoska [sz]/[ż] zabawa w "liczenie ząbków" (liczymy językiem żabki na górze po ich WEWNĘTRZNEJ stronie) zlizywanie z podniebienia nutelli zabawa "Kto silniejszy?" (dziecko przytrzymuje wargami kolorową kartkę papieru, staramy się ją wyciągnąć, potem zamiana!) 4. Głoska [sz]/[ż] zabawa w "zjeżdżalnię" (język jest na zjeżdżalni - zaczyna zjeżdżać z wałka dziąsłowego górnego, ślizga się po podniebieniu i kończy zabawę jak najgłębiej w jamie ustnej) zlizywanie z podniebienia przyklejonego opłatka zabawa w "ptaszki" (naśladowanie odgłosów sowy: hu, hu i kukułki: kuku, kuku) 5. Głoska [sz]/[ż] zabawa w "mycie sufitu" - językiem myjemy energicznie sufit naszego domu (przesuwamy język po podniebieniu) zlizywanie z podniebienia przyklejonej gumy rozpuszczalnej laurka z całusków (malujemy dziecku usta barwną szminką wazelinową albo nutellą i prosimy, by całą kartkę pokryło całuskami: raz szerokimi, raz malutkimi) 6. Głoska [sz]/[ż] śpiewanie różnych melodii na sylabach: la, lo, le, lu, ly ssanie czubkiem języka umieszczonego na podniebieniu cukierka "z dziurką" lub kawałka czekolady gra na flecie lub harmonijce ustnej
Żródło: I. Michalak-Widera, Miłe uszom dźwięki, Katowice 2003
przygotowała: Iwona Pańczyk - logopeda
25.03.2020 - Zabawy logopedyczne na głoskę [sz] i [ż]
- Szczegóły