Zabawy muzyczno-ruchowe z piosenką „Marzec”
1.Piosenka pt. „Marzec”, muzyka Adam Markiewicz, słowa Ludwik Wiszniewski. Posłuchajcie piosenki i śpiewajcie razem: https://www.youtube.com/watch?v=DXm-FxpJVYk Marzec
1.Wybiegł zając z lasu, 2. Pomaga mu zima szukał oziminy, i wiosenka młoda: spotkał się ze sroczką: „Rano deszcz ze śniegiem, „Jakie masz nowiny?” w południe pogoda.
-„Przyszedł dzisiaj marzec, Nocą szczypie mrozik, w białych chmurek tłumie, że trudno wytrzymać, chce pogodą rządzić, sama teraz nie wiem, lecz rządzić nie umie!” wiosna to, czy zima?”
a) Piosenka jest utrzymana w stale powtarzającym się charakterystycznym rytmie. Jest to rytm mazura. Można tu oczywiście uczynić dziecku analogię do hymnu narodowego „Mazurka Dąbrowskiego”. Jest to ten sam charakter, rytm i tempo. b) Należy przeczytać dziecku jeszcze raz słowa piosenki, przypominając te mniej zrozumiałe, jak np. ozimina (zboże zasiewane wczesną jesienią i wschodzące wczesną wiosną), nowiny oraz omówić treść piosenki. c) Teraz dziecko próbuje śpiewać piosenkę samodzielnie. Rodzic słucha, może też pomóc dziecku, wyklaskując rytm piosenki lub realizując go poprzez uderzanie w blat stołu. d) Dziecko pomaga sobie samo podczas śpiewu, klaszcząc rytm piosenki lub wykonując go w inny dowolny sposób np. uderzając rękoma w kolana, w podłogą, tupiąc go nogami, maszerując w tym rytmie itd.
2.Zabawa ruchowa „Zające w lesie”. W zabawie może brać udział cała rodzina podzielona na dwie grupy – „zające” i „drzewa”. Osoby „drzewa” stają w odpowiedniej odległości od siebie i kołysząc rękami, mówią „szszszsz…” naśladując wiatr. Za każdym z nich przykucają „zające” lub jeden „zając”. Przy cichym szumie „drzew”, „zające skaczą na czterech łapkach pomiędzy stojącymi drzewami”. Gdy usłyszą hasło słowne – burza lub deszcz, kryją się za” drzewami” lub jednym „drzewem”. Po dwóch powtórzeniach zabawy następuje zmiana ról: kto był „drzewem”, zmienia się teraz w „zająca”. Zabawa przekształci się w zawody, jeśli w grupie „zajęcy” będzie o jedno dziecko więcej.
3.Ćwiczenie inhibicyjno _incytacyjne (hamująco – pobudzające). Zadaniem tego typu ćwiczeń jest wyrobienie u dziecka szybkiej orientacji, pamięci i uwagi. Polega ono na tym, że dziecko porusza się swobodnie po całym pokoju, gdy natomiast usłyszy określony sygnał dźwiękowy lub hasło słowne, reaguje w umówiony wcześniej sposób. Na przykład:
• Hasło słowne „hop!” – dziecko robi wyskok w górę, a następnie przysiad podparty; • Hasło słowne „stop!” – zatrzymuje się w pozycji na baczność; • Słowo „bęc” – kładzie się na podłodze.
Ćwiczenie można je w dowolny sposób urozmaicać, w zależności od pomysłowości rodzica i dziecka.
Opracowała: Izabela Klaus – nauczyciel rytmiki
| ||