Zabawy:
1.Zapoznanie dziecka z piosenką pt. „Kokoszka” (nagrania na youtube), muzyka i słowa – Tadeusz Mayzner.
https://www.youtube.com/watch?v=iFIIKPFOgRY
Kokoszka
1.Powiem wam bajeczkę,
miałam kokoszeczkę,
a ta kokoszeczka
znosiła jajeczka.
Wcale to nie bajka,
że z każdego jajka
wyszła ta żółciutka
kureczka malutka.
2.Potem ta kureczka
wkoło ogródeczka
razem z kurczątkami
zbierała ziarneczka.
Jastrząb wygłodzony,
raz nastawił szpony,
ale moja kurka
podarła mu piórka.
-
Po wysłuchaniu nagrania należy przeczytać dziecku tekst, wyjaśniając niezrozumiałe dla niego słowa: kokoszka, kureczka, kurczątka (słownictwo zdrobniałe), jastrząb, szpony.
-
Ponowne wysłuchanie piosenki, tym razem bardziej świadome.
-
Nauka słów piosenki na pamięć.
-
Próba wspólnego śpiewu razem z wykonawcą nagrania, ewentualnie też z rodzicem.
-
Ćwiczenie uwrażliwiające dziecko na zmiany rejestru w muzyce. Piosenka „Kokoszka” staje się materiałem na którym rodzic powtarza określenia: „wysoko, nisko i średnio”, co oznacza: cienko, grubo i zwyczajnie. Kieruje zabawą ruchami ręki. Dziecko recytuje treść piosenki w różny sposób: „grubo”, jeśli ręka jest opuszczona, „cienko”, jeśli jest uniesiona i zwyczajnie, czyli „średnio”, jeśli ręka pozostaje w położeniu poziomym na wysokości twarzy rodzica.
Piosenka ta może być też okazją do rozmowy z dzieckiem na temat otaczającej nas przyrody, która właśnie budzi się do życia, śpiewu ptaków, ich rodzajów. Można też przeprowadzić z dzieckiem ćwiczenie słuchowe polegające na rozpoznawaniu głosów ptaków.
2.Zabawa ruchowa: ćwiczenie relaksacyjne:
-
Swobodne podskoki dziecka po salonie, na głośny akcent słowny, na przykład: „stop” lub dźwiękowy (uderzenie w garnek), zahamowanie ruchu w pozycji, w której znajdowało się dziecko w chwili usłyszenia sygnału. Jest to tak zwana „nieruchoma figurka”, zabawa którą dziecko doskonale zna z zajęć rytmicznych.
Opr. Izabela Klaus
{/AF}