Zabawy:

 

1.Zapoznanie dziecka z piosenką pt. „Kokoszka” (nagrania na youtube), muzyka i słowa – Tadeusz Mayzner.

 

https://www.youtube.com/watch?v=iFIIKPFOgRY

 

 

Kokoszka

 

1.Powiem wam bajeczkę,

miałam kokoszeczkę,

a ta kokoszeczka

znosiła jajeczka.

Wcale to nie bajka,

że z każdego jajka

wyszła ta żółciutka

kureczka malutka.

 

2.Potem ta kureczka

wkoło ogródeczka

razem z kurczątkami

zbierała ziarneczka.

Jastrząb wygłodzony,

raz nastawił szpony,

ale moja kurka

podarła mu piórka.

 

  1. Po wysłuchaniu nagrania należy przeczytać dziecku tekst, wyjaśniając niezrozumiałe dla niego słowa: kokoszka, kureczka, kurczątka (słownictwo zdrobniałe), jastrząb, szpony.

  2. Ponowne wysłuchanie piosenki, tym razem bardziej świadome.

  3. Nauka słów piosenki na pamięć.

  4. Próba wspólnego śpiewu razem z wykonawcą nagrania, ewentualnie też z rodzicem.

  5. Ćwiczenie uwrażliwiające dziecko na zmiany rejestru w muzyce. Piosenka „Kokoszka” staje się materiałem na którym rodzic powtarza określenia: „wysoko, nisko i średnio”, co oznacza: cienko, grubo i zwyczajnie. Kieruje zabawą ruchami ręki. Dziecko recytuje treść piosenki w różny sposób: „grubo”, jeśli ręka jest opuszczona, „cienko”, jeśli jest uniesiona i zwyczajnie, czyli „średnio”, jeśli ręka pozostaje w położeniu poziomym na wysokości twarzy rodzica.

Piosenka ta może być też okazją do rozmowy z dzieckiem na temat otaczającej nas przyrody, która właśnie budzi się do życia, śpiewu ptaków, ich rodzajów. Można też przeprowadzić z dzieckiem ćwiczenie słuchowe polegające na rozpoznawaniu głosów ptaków.

2.Zabawa ruchowa: ćwiczenie relaksacyjne:

  • Swobodne podskoki dziecka po salonie, na głośny akcent słowny, na przykład: „stop” lub dźwiękowy (uderzenie w garnek), zahamowanie ruchu w pozycji, w której znajdowało się dziecko w chwili usłyszenia sygnału. Jest to tak zwana „nieruchoma figurka”, zabawa którą dziecko doskonale zna z zajęć rytmicznych.

 

 

Opr. Izabela Klaus

 

 

 

{/AF}