ĆWICZENIA PERCEPCJI SŁUCHOWEJ

 

Ćwiczenia słuchowe: kształcenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej. . Sprawne funkcjonowanie analizatora słuchowego jest jednym z warunków opanowania umiejętności czytania i pisania.
Umiejętność różnicowania dźwięków mowy ludzkiej określa się mianem słuchu fonematycznego. Analiza i synteza słuchowa polega na odebraniu bodźca, rozłożeniu go na elementy, następnie złożeniu w całość dźwiękową. Poziom tych procesów doskonali się w trakcie rozwoju językowego dziecka. Dzieci z zaburzonym słuchem fonematycznym dobrze słyszą słowa, lecz w ciągu mownym nie potrafią różnicować pojedynczych dźwięków lub złożyć ich w całość dźwiękową.

Cele ćwiczeń słuchowych, usprawniających funkcje analizatora słuchowego:
• wyrabianie wrażliwości słuchowej,
• nabywanie umiejętności rozpoznawania, porównywania i naśladowania dźwięków,
• nabywanie umiejętności różnicowania części wyrazów,
• nabycie umiejętności dokonywania syntezy wyrazów,
• niwelowanie trudności w zniekształcaniu wyrazów,
• kształcenie myślenia, spostrzegawczości,
• rozumienie bardziej skomplikowanych poleceń słownych,

 

Cele ogólne:
- uświadomienie dzieciom trudności wynikających z zaburzeń słuchu;
- rozwijanie u dzieci poczucia akceptacji, tolerancji w stosunku do innych dzieci i osób nie słyszących;
- rozwijanie u dzieci świadomego słuchania.

Cele operacyjne- dziecko potrafi:
- wysłuchiwać i rozróżniać dźwięki z otocznia;
- przedstawiać ruchem wybrane czynności;
- dobrać właściwy obrazek do dźwięku słyszanego;
- reagować na słyszane dźwięki muzyki.

 

Percepcję dźwięków umożliwia analizator słuchowy, w skład którego wchodzą:

- receptor (ucho) odbierający bodźce słuchowe i przekazujący je na pobudzenie nerwowe

- droga nerwowa (nerwy dośrodkowe) doprowadzająca pobudzenie nerwowe do mózgu

- korowa cześć analizatora, gdzie dokonuje się analiza i synteza bodźców dźwiękowych

- nerwy odśrodkowe przekazujące impulsy z mózgu do określonych narządów artykulacyjnych

 

Prawidłowa identyfikacja bodźców słuchowych i ich różnicowanie jest podstawą słyszenia mowy, jak również czytania

 

Percepcja słuchowa (słuch mowny) jest czynnością złożoną angażuje trzy rodzaje słuchu:

- słuch fizyczny

- słuch muzyczny

- słuch fonematyczny

 

Na podstawie dobrze rozwiniętego słuchu fonematycznego rozwijają się operacje świadomej analizy i syntezy słuchowej, które stanowią mechanizm czytania i pisania

 

Objawy zaburzeń percepcji słuchowej:

  • Mała aktywność werbalna

  • Opóźnienia w rozwoju mowy- zwolnione tempo przybywania słów oraz wykształcenia mowy zdaniowej, długo utrzymujące się agramatyzmy

  • Wady wymowy

  • Trudności w wyodrębnianiu dźwięków ze struktur złożonych- pisanie ze słuchu

  • Trudności w różnicowaniu dźwięków mowy

  • Trudności w scalaniu dźwięków w złożone struktury – czytanie

  • Gorsze zapamiętywanie słów, pleceń, wierszyków, piosenek

  • Męczliwość przy dłuższym słuchaniu

  • Opuszczanie liter, sylab, końcówek wyrazów przy pisaniu ze słuchu

  • Łączenie przyimków z rzeczownikami przy pisaniu

  •  

 

Cel ćwiczeń stymulacyjnych:

  1. koncentracja na bodźcach słuchowych

  2. umiejętność różnicowania dźwięków

  3. lokalizowanie dźwięków w czasie i w przestrzeni

  4. analiza i synteza słuchowa

  5. prawidłowa artykulacja

  6. pamięć słuchowa

  7. koordynacja słuchowo- wzrokowa i słuchowo- ruchowa

 

Postępowanie stymulacyjno- wyrównawcze:

 

Ćwiczenia wrażliwości słuchowej (koncentracji na bodźcu słuchowym, różnicowania dźwięków, pamięci słuchowej);

— wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia i ich lokalizacja (szmery, szelesty, stuknięcia, odgłosy kroków, pojazdów itp.),

— różnicowanie i rozpoznawanie głosów przyrody (zwierząt, ptaków, szum deszczu itp. — nagrania magnetofonowe i płyty).

— rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez upadające lub uderzające o siebie przedmioty (gumka, klucz, klocek, szklanka, łyżeczka itp.) oraz przesypywanych substancji (piasek, kasza, groch itp.),

— rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków wydawanych przez instrumenty perkusyjne oraz lokalizacja tych dźwięków (skąd dźwięk dochodzi),

— różnicowanie wysokości, natężenia i barwy dźwięków (różne instrumenty muzyczne dostępne w szkole).

 

Ćwiczenia rytmiczne (według T. Gąsowskiej i Z. Stępkowskiej) (koncentracji na bodźcu słuchowym, analizy słuchowej, orientacji czasowo--przestrzennej, koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej):

— odtwarzanie struktur rytmicznych (na wzór testu M. Stambak) -terapeuta wystukuje określony układ, dziecko powinno powtórzyć to samo; zamiast stukania można stosować klaskanie lub wygrywanie rytmu na instrumencie perkusyjnym itp. (rozdz. IV, ćw. 24),

— odtwarzanie przestrzenne układów rytmicznych - terapeuta wystukuje, dziecko układa klocki (lub inne przedmioty) taką samą liczbę, z zachowaniem właściwych odstępów, w kierunku od lewej do prawej, np. oo oo. Może też rysować elementy geometryczne w liniaturze itp.

— odtwarzanie rytmiczne układów przestrzennych — terapeuta prezentuje układ przestrzenny na planszy za pomocą klocków, dziecko wystukuje, klaszcze lub wygrywa na instrumencie perkusyjnym (ćw. 23),

 

— rozpoznawanie układów przestrzennych lub rytmicznych --- zgadywanie, który spośród kilku układów na planszy został wystukany, lub który spośród kilku wystukanych odpowiada układowi na planszy (lub z klocków),

 

— zabawy ruchowe ze śpiewem, klaskaniem lub wygrywaniem rytmu melodii na instrumentach perkusyjnych.