Przedstawiamy wszystkim zainteresowanym propozycję ćwiczeń z zakresu zabaw językowych z wykorzystaniem onomatopei. Praca z onomatopejami ma za zadanie ogólną stymulację językową małych dzieci tj. od około  3 roku życia,  jak również jest wręcz niezbędna w pracy z dziećmi alalicznymi (brak rozwoju mowy) oraz dziećmi, u których występują poważne opóźnienia w rozwoju mowy. Praca z onomatopejami ma za zadanie:

  • ćwiczenia mowy biernej i czynnej (rozumienia i mówienia)

  • ćwiczenia słuchu awerbalnego (różnicowanie dźwięków pochodzących z naturalnego otoczenia)

  • ćwiczenie systemu leksykalnego i formy gramatycznej wypowiedzi

Do pracy z onomatopejami należy przygotować ilustracje – wyraźne i czytelne dla dziecka.

 

Każdą ilustrację należy dziecku opowiedzieć łącząc z ilustracją konkretny wyraz dźwiękonaśladowczy (onomatopeję). Szczególne możliwości do opowiadania stwarzają obrazki sytuacyjne, na których dostrzec można związki przyczynowo - skutkowe  między zdarzeniami (lub wyobrazić sobie te związki).  Istota ćwiczeń polega na  nauczeniu dziecka onomatopei  oraz pobudzeniu dziecka do aktywności językowej początkowo w formie biernej ( dziecko - słucha, logopeda, rodzic, terapeuta – mówi) a  następnie w formie czynnej (dziecko wypowiada onomatopeje  i próbuje wg podanego wcześniej wzoru redagować własne wypowiedzi). Dla celów terapeutycznych zebraliśmy 106 onomatopei, które  występują w naszym języku i ułożyliśmy je w kategorie tematyczne. Zapewne nie wyczerpują zagadnienia, ale w dużej części je realizują.  Ilustracje z poszczególnych podgrup mogą być ze sobą łączone,  kiedy chcemy opowiedzieć dziecku jakąś historyjkę np. o koniku:

Konik jedzie i stuka podkuwkami klap. Klap. Woźnica pogania konia, aby jechał prędzej – cmoka i wola na niego – wio!  Konik jedzie szybko więc zmęczył się: parsa i rży (jak?). Kiedy konik dojechał do celu – woźnica zatrzymuje go mówiąc prr. Itd.., itp… Podobne opowiadania można tworzyć o kotku i innych zwierzątkach. Wszystko zależy od inwencji i pomysłowości osoby prowadzącej z dzieckiem zabawy z onomatopejami.

 

Oto wykaz onomatopei wg  6  kategorii:

  1. Odgłosy pojazdów,

  2. Odgłosy przedmiotów,

  3. Dźwięki instrumentów,

  4. Głosy ludzi,

  5. Głosy zwierząt,

  6. Dźwięki sytuacyjne.

Odgłosy pojazdów:

  • Odpalanie starego samochodu ; trum, trum

  • Jedzie stary samochód: brum, brum

  • Samochód trąbi: ti- tit, pi- pip

  • Informacja o odjeździe autobusu; drn, drn

  • Otwieranie drzwi automatycznych w autobusie; psss

  • Jedzie pociąg; cz,cz,cz

  • Zatrzymanie pociągu; czszsz

  • Straż pożarna; e-u

  • Karetka pogotowia: i-u

  • Policja: e-o

  • Pociąg towarowy: fu-fu

  • Odgłosy lokomotywy; uch, buch, uf, puch

  • lokomotywa gwiżdże: u-u-uuu

  • Jedzie lokomotywa: tuk,tuk

  • Płynie motorówka: dź, dź, dź

  • Leci samolot: żżż

Odgłosy przedmiotów:

  1. Mały zegarek; cyk, cyk

  2. Dzwonek; dzyń, dzyń

  3. Dzwoneczki; deń, deń

  4. Dzwon; bim- bam

  5. Zegar ścienny:  tik- tak

  6. Pracuje wiertarka:  dż,dż,dż

  7. Pękł balon: trach, buch

  8. Uchodzi powietrze z balonika: sss

  9. Dzwoni budzik: dry, dry

  10. Dzwoni telefon: dryń, dryń

  11. Gwiżdże czajnik z korkiem: iiiii

  12. W czajniku gotuje się woda: szszsz

  13. Nożyce: ciach, ciach

Dźwięki instrumentów:

  1. Bębenek: bum, bum

  2. Skrzypce: li, li, li

  3. Trąbka: tra, ta, ta ta, ta

  4. Gitara: plum, plum

  5. Flet: fi, fi, fi

  6. Cymbałki: bim, bim, bim

  7. Tamburyno: sza, sza, sza

Głosy ludzi:

  1. Kichanie: a- psik

  2. Kaszel; yhy, yhy

  3. Dzieci śpiewają: la, la, la

  4. Dziecko płacze; e,e,e

  5. Śmiech chłopca: hi, hi, hi

  6. Śmiech mamy: ha, ha, ha

  7. Śmiech taty: ho, ho, ho

  8. Śmiech babci: he,he,he 

  9. Śmiech dziadka:  hu-hu, hu

Głosy zwierząt:

  1. Ryk słonia: yyy

  2. Kukułka: ku- ku

  3. Indyk: gul, gul

  4. Konik polny: cyt, cyt

  5. Gąska: sss, gę, gę

  6. Osa: bzz

  7. Rybka w wodzie: plum, plum

  8. Ucieka zajączek: hyc, hyc

  9. Mruczy miś: mmmm

  10. Leci trzmiel: www

  11. Grucha gołąb: gruchu, gruchu

  12. Ryczy osiołek; i-ja

  13. Kraczą wrony; kra, kra

  14. Klekocze bocian: kle, kle

  15. Gdaczą kury; ko, ko

  16. Pieje kogut: kuku-ryku

  17. Kot mruczy: mirr, mirr

  18. Kot miauczy; miau, miau

  19. Galop konia: klap, klap

  20. Koń rży: iha- ha

  21. Koń parska: prr

  22. Świnka chrumka: chrum, chrum

  23. Świnka kwiczy: kwik, kwik

  24. Krowa muczy: muuuu

  25. Kaczka kwacze: kwa, kwa

  26. Owca beczy; beee

  27. Koza meczy: meee

  28. Pies szczeka: hau, hau

  29. Pies warczy: wrrrr

  30. Wilk wyje; a- uuu

  31. Wilk kłapie zębami; kłap, klap

  32. Ćwierkają wróble: ćwir, ćwir

  33. Odlatuje ptaszek: frr

  34. Żaba: uła- kła, kła, kum, kum, rech, rech

  35. Wąż; sss

  36. Skomli szczeniak: ńńń

  37. Kurczątko; pi,pi

  38. Sowa; uhu, uhu

  39. Lew;  yhh

  40. Tukan; tuk, tuk

Dźwięki sytuacyjne:

  1. Strzelanie: pif- paf

  2. Zmarznięte ręce: chu-chu

  3. Piłka: w bramce; gol

  4. Upadek: bach, bach

  5. Kapanie wody: kap. kap

  6. Szorowanie podłogi: szuru, szuru

  7. Pranie: chlupu, chlupu

  8. Zimno: brr

  9. Rozmowa przez telefon: halo- halo

  10. Stukanie do drzwi: puk, puk

  11. Nawoływanie w lesie: hop, hop

  12. Okrzyk radości; hip, hip

  13. Usypianie dziecka: aaaa

  14. Uciszanie dziecka: ćśśś

  15. Przepędzanie kurek; a-sio

  16. Nawoływanie kur: cip, cip

  17. Wołanie kota: kici, kici, ci, ci

  18. Nawoływanie gęsi: dzicia, dzicia

  19. Zatrzymywanie konia; prr

  20. Poganianie konia: wio

Na koniec jeszcze jedna uwaga. Nie zawsze dźwięk onomatopeiczny wytworzony przez dziecko będzie identyczny z wzorcowym. Nie martwy się jednak tym. Na tym etapie pracy nie ma to aż tak wielkiego znaczenia.

 

Przygotowała: Iwona Pańczyk-logopeda